Direktlänk till inlägg 18 juli 2014

OM ATT VARA NYFIKEN OCH LÄRA SIG NÅGOT

Av cumgranosalis - 18 juli 2014 10:39

Jag är en nyfiken person av födsel och ohejdad vana. När jag finner mönster eller upptäcker något som väcker min nyfikenhet så vill jag få någon form av översikt eller förståelse. Dock så finns det en nackdel, jag kan se folk som objekt istället för människor. De blir som deltagare i en dokusåpa över mänskligt beteende. Allt är helt ovetenskapligt men intressant ändå. Det här med internet och sociala medier är något som intresserar mig enormt men samtidigt har öppnat mina ögon för min egna person, integritet och personliga säkerhet.


När jag började testa Twitter så var det som att hamna i en värld där allt blev komprimerat och något extremt. Men det finns en liten klick där, i princip alla i den lilla klick verkar lida av vad jag skulle vilja kalla för "rockstjärnesyndromet". Denna klick är överrepresenterat av en yrkesgrupp. Jag blev minst sagt nyfiken och ville undersöka mera och gjorde det under en kort period. Jag kan definitivt säga att min uppfattning om somliga i denna yrkesgrupp har förändrats och det är inte åt det positiva hållet. Lägg märke till att jag säger somliga, inte alla utan somliga.


Man ska göra skillnad på yrke och person, det är viktigt. Och det är viktigt att göra skillnad på person och företag. En otrevlig expedit är visserligen butikens ansikte utåt, men jag lägger i första hand skulden på dennes beteende på dennes person inte på företaget. Det anser jag är viktigt. Lika så när det gäller alla andra yrken. Utan undantag.


I alla fall, den lilla grupp jag fann på Twitter fanns ju självklart på Instagram. Kul, för en nyfiken som mig. En person stack ut, inte så att han var olik de andra eller extrem på något vis utan det var en hög igenkänningsfaktor på honom. Jag har mött denne person förr kändes det som, inte nyligen utan för länge sedan. Någonstans, men var? Så bekant att det störde, speciellt för någon som mig som vill veta hur, var och varför. Jag försökte nysta men upptäckte i stället en person jag kände att den människan skulle jag nog inte vilja ha i samma rum som min dotter. Tyvärr, men jag har en avog inställning till män i 40+ och mer som raggar på tjejer i 20-års åldern. Hittills har jag endast träffat på ett enda par som det varit äkta kärlek emellan. Resterande har uteslutande handlat om att mannen vill visa att han fortfarande kan få en ung tjej att visa upp och tjejen har varit ute efter att ha en cool gubbe att skryta om eller någon som ska stå för fiolerna. 


Jag har många gånger suttit med bekantas barn, mina barns vänner som varit arga, förtvivlade, generade över att pappan skaffat sig en ny tjej som är mer i deras ålder. Och inte allt för sällan så kommer det som ett brev på posten drama på hög nivå som direkt är genererat från dessa förhållanden. Är det inte att barnen ska tvingas till att umgås och tycka om, den nya tjejen försöker spela ut barnen, förhållandet tar slut och nya nivåer av galet tar vid. Inte alltid men definitivt ofta, alldeles för ofta. Och som grädde på moset har den unga tjejen sett till att bli med barn i ett försök att binda mannen. Det är oftast det bästa sättet att sätta p för förhållandet på sikt.


Men det är inte bara detta som dök upp. Viljan till att ha flest följare, gärna någon som har någon form av kändisstatus är hög. Men det jag tycker är värst är att det är en form av "vi mot dem"-mentalitet. Obehagligt. Det divideras om att ingen är tacksam men när något händer så ska de banne mig ringa, ingen förstår vad de får utstå var dag osv osv. Men, nu kommer ett stort MEN, de är precis lika duktiga att göra samma nedslag på andras yrken. De saknar samma insikt i andras yrken som andra saknar gällande deras. 

.

Att vara duktig på det man gör är en sak, men impliera detta i sitt egna liv är en annan sak. Jag som privatperson har redan från start varit noggrann med mina barn, hyfsat noggrann med mig själv. Hur kan andra inte vara det? Speciellt om de anser sig vara mer lämpade till att se samhällets olika sidor. Är det så upplyftande att skapa sig en liten fanskara? Blir deras ego så kittlat? Är behovet så stort att bli sedd av andra för att få känna sig uppskattad i sitt yrke? Är det rockstjärnesyndromet?


Jag anser att man väljer ett yrke för sin egna tro, ideal, kunskap, ekonomi eller överlevnad. Inte för att vara något i andras ögon. Om det verkligen är så, ja då är det sorgligt................. eller rubbat.


Mitt i allt detta så riktade jag blicken mot mig själv. Varför blir jag så nyfiken att jag vill veta hur saker och ting ligger till? Varför vill jag veta hur alla ligger schematiskt till gentemot varandra? Var och varför, hur och när. Allt har ett mönster och går att bindas ihop. Varför är folk så villiga att fläka ut sig på internet men vill ha sina egna intergitetsregler? Du får titta men inte du. Du ska svara men inte jag. Allt har ett mönster, en förklaring och detta intresserar mig. Jag är inte intresserad av människorna i sig, det är beteendet. Allt kan förklaras, allt kan man förstå. Och det är intressant. Jag är intresserad av den mänskliga naturen, spelet mellan människor och varför saker och ting blir som det blir.


Jag har varken Twitter, Instagram eller Facebook längre. Det är lite som att ha en pågående social studie framför sig. Jag föredrar trots allt fysisk kontakt med människor och den kontakten är både ärligare och äktare, helt klart att föredra.


För att avsluta detta inlägg så vill jag bara säga en sak om dina konton på Twitter, Instagram eller Facebook, gilla spelets regler eller lägg ned. Ett öppet konto är till för att alla kan titta om man vill annars ha det låst. Är du inte nöjd med dig själv utan måste ha andras uppskattning så är det inte äkta.


#Twitter #Instagram #Facebook


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cumgranosalis - 9 december 2015 11:41

En kort förklaring till varför jag inte är feminist.   Jag anser att dagens feminism är bakåtsträvande, ologisk och är själv orsaken till sitt egna problem. Personligen är jag för jämlikhet och ser att en individ representera sin egna person INTE...

Av cumgranosalis - 20 augusti 2015 14:40

    Vikten av ansvar för sitt egna handlande. Det blir mer och mer påtagligt, effekten av curlinguppfostran. De små växer upp och klarar inte av att hantera vuxenlivet. De tar inte ansvar för sitt handlande och agerande. Det är både sorgligt men...

Av cumgranosalis - 14 juni 2015 14:17

Det här med partners ex och skitsnack är ju något som går hand i hand. Att vara den "nya" är nog ett litet slit i sig och det är något man rent generellt får förvänta sig. Det som gör det komiskt/löjligt är när exet förnekar att hon någonsin har sagt...

Av cumgranosalis - 2 juni 2015 13:00

Jag blir lite trött på dessa människor som hyllar egenskaper som inte finns hos somliga personer och de som utger sig för att besitta somliga egenskaper de totalt saknar i verkligheten. I dessa situationer så kan jag verkligen betvivla somligas menta...

Av cumgranosalis - 7 maj 2015 21:52

En demagog är en som predikar doktriner han vet är osanna, till folk han vet är idioter.   HL Mencken ...

Skapa flashcards