Alla inlägg under juni 2014

Av cumgranosalis - 19 juni 2014 11:18

Utbildning. Jag är helt för utbildning på alla nivåer. Jag hör till dem som aldrig får nog av kunskap och bildning.Vetgirig och kunskapstörstig är ett par ord som passar väl in på mig. Jag kan mycket och jag vet mycket men är väl medveten om att det ändå är en droppe i kunskapens hav och för övrigt så har jag inget behov av att gnugga folks näsor i vad jag vet och kan.


Många gånger kan man stöta på de som bara måste tala om att de är "HÖGUTBILDAD" vilket kan tolkas på flera vis. Är de bättre än andra? Är de mer kunniga än andra? Har den en egen social rang? Vad vill de ha sagt med det?


Jag tycker att bildning är viktigt, oerhört viktigt. Vill man utvecklas, vill man öka sina chanser inom arbetslivet o s v så måste man satsa och kämpa på. Inget är gratis. Man är själv ansvarig för sin framtid och utveckling. Med det sagt så vill jag komma till kärnan av detta inlägg. Varför somliga flaggar med sin utbildning som om det gör dem till något de egentligen kanske inte är och det är, kunniga.


Jag tror på bildning som fastnar. Inte på de som studerar inför ett prov och så snart provet är över så glömmer de bort då det är kunskap som inte endast fastnar. de har bara ackumulerat flyktig kunskap. Som t ex när man pluggar inför högskoleprovet. Varför? För mig så skall högskoleprovet spegla din kapacitet, din kunskap. Den kunskap du verkligen besitter. Men den blir ju inte riktigt ärligt när man pluggar inför det. 


I alla fall, åter till ämnet. Då jag ibland stöter på i både verkliga livet likväl som på sociala medier där folk flaggar sig som just "högutbildade" så vaknar den lille med horn i mig. Vid diskussioner så känns det lite tvunget att fråga hur deras betyg var. Vad kan de egentligen? Vad vill de ha förmedlat genom att flagga med sin utbildning? 


Svaren är allt som oftast rätt menlösa och säger i princip ingenting. Visst, ibland så försöker somliga hävda att per automatik, p g a deras utbildning så vet de självklart mer och deras begåvning är fantastisk...........i deras ögon i alla fall. Jag bjuder gärna på att folk får tro sig vara förmer men det är inte alltid jag känner att jag har lust med den artigheten utan skjuter deras ego i sank under självklart artiga former. Fattas bara annat.

Av cumgranosalis - 9 juni 2014 22:17

Jag har stött på något som nästan börjar kännas som ett problem. Har fattat att jag inte är ensam om det då jag tagit upp det för diskussion bland vännerna. Att samtala med någon på ett sätt som jag tror mig vara både enkelt och artigt men istället så tas det för en invit/flirt gör mig lite brydd. Antigen så är jag otydlig, kanske skickar jag fel signaler omedvetet eller så har den vanliga sociala artigheten gått och dött.


Jag har börjat försöka var medvetnare i mitt kroppsspråk och hålla konversationen mer kontrollerat men visst det finns ju de som tror att man stöter på dem enbart genom deras närvaro men nu talar jag inte om dem.


Vad är det som får folk att tro att man stöter på dem i dessa sammanhang? Är det för att jag visar intresse av att lyssna på dem? Är det för att jag är trevlig, social och har ett öppet sätt? Är det för att jag lever och står kvar när de talar? Är det för att vi råkar vara hetero och av motsatta kön? Inte kan väl normal artighet vara så sällsynt att den misstolkas?


Oavsett, intressant är det och man får väl vara glad över att opponenten tar glatt emot "inviten". Men som sagt jag raggar inte, jag är bara trevlig och artig. Jag lär nog återkomma till det här ämnet då sommaren är i sin uppstart och man ska ge sig ut i vimlet. Kan ju bli hur kul som helst egentligen.



Av cumgranosalis - 9 juni 2014 22:04

Facebook, Instagram,Twitter, toppen på ett isberg av sociala medier. Intressanta ur flera perspektiv i mitt tycke. Främst hur folk använder dem. Men även i vilket syfte och varför. Man finner alla möjliga konstellationer. Folk som bygger upp sina egna världar parallellt med verkligheten. Man finner alla sorter som t.ex
 
De som skapar sig en ny imaginär verklighet där de blir någon annan än den de egentligen är. Fet, alldaglig, lat, osocial omvandlar sig till vältränad, gymrännande, modelläcker, übersocial. Fake-bilder snodda från internet, vem skulle upptäcka det. Gärna hel/halvnakna, det drar ju alltid folk till sig.
 
De grå som knappt säger halv sju i andras sällskap kan bakom tangentbordet släppa ut tigern alternativet trollet i sig. De kan lika gärna våga sprida giftiga, rasistiska, snedvridna kommentarer men likväl våga stå upp för sin egna åsikt.
 
De som ute i verkliga/fysiska livet tjatar hål i huvudet på folk och hela tiden ska pådyvla alla sin egna verklighet och "sanning". Men bakom tangentbordet blir de rappa och slagfärdiga då de tvingas till 140 tecken och ingen behöver höra deras skärande röst och långa utlägg.
 
De nyskilda som desperat söker bekräftelse och vänder ut och in på sig för att vara rappa, sexiga och fyndiga.
 
De fega, vidriga som av någon anledning måste kränka och hota andra för att höja sitt patetiska ego. Nättroll är ett av alla de namn som de kallas för.
 
De som desperat söker andras uppmärksamhet på alla sätt och vis. Många gånger skymtar man någon som aldrig fick vara med de "balla" som ung men försöker desperat att ta igen det nu på de sociala medierna. Gnäller gärna om att andra (gärna kända) aldrig svara på deras inlägg men gör samma sak själva. 
 
Kan hålla på hur länge som helst listan är oändlig. Jag kan tycka att i vissa avseenden så är det rent tragiskt hur folk beter sig men samtidigt så är det fascinerande. Folk bildar grupper, i verkligheten så känner de inte ens varandra men utger sig för att kunna gå i godo för varandra. Men, den krassa verkligheten är att den de tror är så fantastisk kan lika gärna vara en psykopat, en yxmördare, våldtäktsman, stalker eller i princip vad som helst. Ingen vet, men tror att just den/de de samtalar med är så rekorderlig och stabil som personen utger sig för att vara.
 
Jag vågar nog på mig en liten vadslagning om att många är allt annat än den de utger sig för att vara, troligtvis raka motsatsen. Inte alla, men många.
 
 
 

Av cumgranosalis - 9 juni 2014 21:51

 
 
 
 
Att få vara anonym på nätet är något jag anser är en rättighet man har då vi lever i vad som är ett fritt land. Men med den rättigheten så följer även ansvar. Man ansvarar för sitt beteende. Rättigheten till att få vara anonym upphör då man kränker, hotar eller på annat sätt använder sin dolda identitet i fel syfte. 
 
Tar man t ex Twitter där varierat sorts folk florerar så tycker jag verkligen att anonymitet absolut är en ren nödvändighet stundvis. Om jag fattat rätt vad det gäller Twitter så var det initialt en form av microblogg. Idag en mötesplats, datingsajt och där folk bygger upp fantasivärldar där de är twittermakar, twitterflick-/pojkvänner osv. Det raggas hejvilt, folk bygger upp luftslott och låtsas vara de det önskade sig vara. Jakt på uppmärksamhet, en identitet, bli åtrådda, få känna sig viktiga, sköljer genom forumet. Och självklart ska folk få hålla på med det om de önskar göra det.
 
Några poliser är anonyma. Somliga stör sig på det och andra inte. Då de poängterar att de endast uttrycker sin egna åsikt och inte å sin arbetsgivare vägnar så äger de absolut sin medborgerliga rätt till att få vara anonyma. Och varför skulle de inte få vara det? Jag kan se många anledningar till varför. Polis är ett yrke, inte en identitet. Visst medför detta yrke en plikt som genomsyrar deras privata liv mer än de flesta andra, men det är de nog mer medvetna om än andra och de om några bör definitivt vara anonyma.
 
Men så har vi de personer som nyttjar anonymiteten, som i mina ögon är på ett sätt som befriar dem från rätten till anonymitet, de som enbart sprider gift, lögner och ren skär ondska. De har minst sagt förbrukat sitt kapital på förtroendekontot. De har definitivt skitit i det berömda blå skåpet.
 
Anledningen till deras beteende? Det finns alltid en förklaring även om den inte är en godtagbar "ursäkt". En psykologisk utredning på var och en av dessa nättroll och allt vad de kallas för, skulle vara oerhört intressant. Av någon anledning så anser de sig ha rätt att kränka, förnedra och sprida hat genom sina tangentbord. Men varför? Självklart så kommer man finna mindervärdskomplex, de har blivit kränkta själva, snedvridna ideologier, avsaknad av kunskap osv osv och självklar så är vissa garanterat bara allmänt korkade och saknar normalt hyfs och förnuft.
 
Ytterligare en intressant grupp är de som driver hatbloggar. Jag har försökt läsa igenom vad de skriver men allt som oftast måste jag avbryta då språket avslöjar nivån på resonemang och "faktabaserat" innehåll. Den är m a o ytterst låg. Visst, det saknas ingen fantasi på vad de fastslår är sanning om ditten och datten men när var och varannat ord är horunge och pedofil så skönjer man personens egna preferenser. Och som grädde på moset så har uppenbarligen rättstavningsprogrammet begått självmord i ren desperation i deras inlägg och då ids inte ens jag plöja igenom dyngan som serveras. Och vad är det för folk som sitter och döljer sig bakom detta? Kallar sig för journalister dessutom. Ska jag drista mig till en amatörpsykologisk slutsats så är dessa människor i ett stort behov av vård och utredning. Man kan inte må bra om man lägger ner så mycket tid och energi på något som inte är friskt men jag tvivlar dessutom starkt på deras begåvning. 
 
Allt har en fram och baksida. Vi har valmöjligheter om hur vi brukar vår frihet till anonymitet. Trolljägarna med Aschberg har belyst ett problem som bör uppmärksammas mer och det är definitivt ett program som ligger rätt i tiden. Det ligger mycket i orden: Frihet under ansvar.

Av cumgranosalis - 9 juni 2014 01:14


När jag var tonåring så hade man maskinskrivning på schemat i skolan. Det var high tech om skrivmaskinen var elektrisk och man kunde göra backsteg och radera några bokstäver. Så gammal är jag. När jag började gymnasiet så hade vi helt plötsligt datakunskap. Man skulle börja med att plocka isär och se hur den var uppbygd, ettor och nollor och allt möjligt prat som jag fann oerhört ointressant då.
 
1999 så bodde jag och familjen utomlands. Sonen som fick gå datautbildning på ett engelskt företag och men min kunskap var fortfarande lika med noll. 2001 så flyttade vi hem till Sverige och jag upptäckte det här med internet och hur praktiskt det var med email. Fortfarande grön och rätt ovetande om internet. 2004 så skaffades första datorn och den då 14-årige sonen och 10-åriga dottern fick var sitt eget hotmailkonto. Jag registrerade dem, behöll inloggningsuppgifter och checkade av med jämna mellanrum. De fick en timma per dag utsatt att använda sin tid på. Bestämda datatider och använde de inte tiden så var den förbrukad. Oftast var de hellre ute med kompisarna tills det var dags att komma in för kvällen. Reglerna kring användandet av datorn var tydliga: 
*Läxorna klara.
*Hemmasysslorna klara.
*Vilka sidor man fick vara inne på.
*Mamma kollar av konton o dyl
 
Barnen ifrågasatte aldrig varför jag skulle ha kontroll över deras användande eller ha deras inloggningar. Det var bara en självklarhet. Visserligen så är jag en rätt strikt förälder men har alltid förklarat varför. Dottern spelade ett spel som hette Stallet, där små tjejer fick ha sina stall och hästar. Hon blev kontaktad av en man som ville veta vad hon hette och var hon bodde. Hon hämtade mig omedelbart och jag svarade personen att jag var hennes mor och att jag skulle vända mig till polisen, vilket jag gjorde. Jag kontaktade spelsidans ansvariga som agerade snabbt genom att plocka bort personens konto. Den incidenten fick dottern att förstå varför jag hade de regler jag hade. Vi införde då regeln att de skulle aldrig uppge sina riktiga namn utan ha "hittepå-namn". Det har följt med under åren och även idag så genomsyras deras användande av bl a Instagram, Twitter och Facebook,
av ett konsekvenstänkande, var så privat som möjligt. Jag blir dock rätt konfundersam då man tar sig en titt på andras konton och hur de låter sina barns konton vara hur öppna som helst. Oavsett vilken uppfattning man än må ha så som förälder så är man ansvarig för sin barns säkerhet och väl och ve.
 
Jag har i vanlig ordning genomfört min högst ovetenskapliga studie om hur mycket kan man få reda på en person genom t ex Twitter eller Instagram och upptäckte både hur mycket folk lägger ut om sig själva. Och självklart, en studie i folks beteende och mönster. Insta och Twitter är som små dokusåpor, små bloggar där folk lägger ut i princip vad som helst förrutom deras matbilder, fotbilder, dagens outfit, vinglas osv osv. Jag blir dock rätt förvånad över när föräldrar låter sina yngre barn ha öppna konton. Var finns föräldraansvaret? Är föräldrar verkligen så korkade? Ja, tydligen.
 
Jag skapade mig ett konto på Instagram för att se om det kunde vara något nytt kul att leka runt med när jag inte hade något bättre för mig, upptäckte snabbt att jag förlorade mig i att hoppa från konto till konto där människor blottade sig totalt. Min initiala tanke var att skriva till dem och säga åt dem att tänka på säkerheten men det hade garanterat inte köpts av kontoinnehavaren. Men försök tala om för t ex en förälder (till yrket polis dessutom) att de bör skydda sina uppgifter, deras anhörigas(barns) uppgifter leder oftast till att man får en uppläxning av modellen "att det är deras gebit och jag ska inte komma och tala om för dem vad man ska och inte ska göra. Säkerhet är banne mig deras yrkesutövande och vem tror jag att jag är". Och lik förbannat, de är ansvarslösa, i alla fall i mitt tycke.
 
När man läser kommentarerna till bilderna så finner man lätt romanser, diskussioner, påhopp, förfrågningar, hat, illvillighet, uppmuntran. Hela känsloregistret finns i princip dokumenterat. Man ser spirande romanser som blommar ut, början till slutet för andra och allt rullar upp framför ens ögon. Rätt fascinerande. Men samtidigt, vad får folk att lägga ut allt för allmän beskådan? Bekräftelsebehov? 
 
De som har ett uns av vett i knoppen borde fatta att det man lägger ut till allmän beskådan blir behandlat därefter. Att gnälla om att man har spökföljare, folk som kommenterar, folk som inte kommenterar, folk som följer, folk som inte följer och allt de nu kan gnälla om är att vägra inse bristen av deras egna ansvar. De borde låta bli att vända blicken utåt och beklaga sig över eventuellt intresse av deras egna konto. Visst, intresset för deras bilder/konton, kan grunda sig i en illvillig människas sökan efter uppgifter men det kan även vara andras nyfikenhet, intresse eller som t ex jag, jag som ser allt som en enda stor studie i beteende i princip. 
 
Jag kan ju erkänna att många gånger blir man (jag) rätt förbluffad över materialet man kan finna. De lägger ut bilder på sin post, sjukhusdokument, ultraljudsbilder mm. Allt oredigerat alternativt halvredigerat. Adresser, personnummer lämnas ut. Var ligger ansvaret där? Visst, i en idealisk värld så vore vi trygga. Ingen skulle vilja en ont och ingen skulle utnyttja sina medmänniskor. Tyvärr så är det en utopi och dagens samhälle likväl som dåtidens, har alltid haft ynkryggar, skumraskfigurer och onda människor som bara söker och väntar på att finna material som de kan använda för att orsaka andra ont.
 
Jag har en nära vän från England. Hon kom hit på semester och när hon såg den öppenhet som rådde här i Sverige, hur lätt du kunde få fram allt från adresser, till personnummer mm så var hennes spontana reaktion: man är inte säker här. Jag håller verkligen med henne på den punkten.
 
Jag tycker, att ska man lämna ut sig själv och sitt liv på sociala medier så bör man vara nogrann med vad man publicerar och sitt egna syfte. Ansvaret ligger på en själv och ingen annan. Vänd blicken inåt och se vad vad man själv ansvarar för i sitt egna liv och i förlängningen sina barn och sina anhöriga. Det gör jag och det kommer jag fortsätta med. Och ska man vara förankrad i verkligheten, många kommer läsa, många kommer bara titta på och det är bara att acceptera att så är det.
 
Mitt konto på Instagram tog jag bort. Jag är för nyfiken. 
 

Av cumgranosalis - 9 juni 2014 01:01

Som sig bör så är det endast mina ord och mina tankegångar. Kan ha fel men kan även ha helt rätt.............


 

Ovido - Quiz & Flashcards