Direktlänk till inlägg 15 oktober 2014

IBLAND SÅ..........

Av cumgranosalis - 15 oktober 2014 10:09

De finns de som går för långt i att ha "rätt". De som planterar "bevis". Denna handling är å ena sidan rätt intressant men å andra sidan så tycker jag att det är en sjuk handling. Viljan att få rätt är ur proportion och förlöjligar personen mer än ger dem den önskade effekten. Har en släkting, en  kusin, som är ett praktexempel i ämnet. 


En augustikväll så satt vi på hennes veranda och tog oss ett glas rosé, det slog oss att det gått exakt 2 år sedan en gemensamma kusin tragiskt gått bort. Samtalet gled från anekdoter från dennes liv till begravningen. Begravningen, den var lite udda och vi kunde inte riktigt komma ihåg datumet. Olika teorier fladdrade förbi men ingen gav något svar. Några dagar gick och så kom hon med ett eventuellt datum. Jag motsatte mig inte men tyckte det lät lite nära inpå datumet han dog bl a. Men vad spelade det för roll, det var ju bara en fråga som uppstod.


Några veckor passerar och vi fikar hemma hos hennes far, min farbror. Vi sitter i hans kök och på kylen sitter en almanacka med några läkartider ifyllda OCH.........med tydliga bokstäver står: " Xxxxxx begravning" på det datumet hon tidigare sagt. Inte nog med det, min farbror gick från vardagspratet om valet till att helt "plötsligt" prata om att just det datumet begravdes X. Jag hade väldigt svårt att hålla tillbaka en frän kommentar men valde att göra så, bara knipa käft. 


Då jag fikar hos min farbror ett par gånger per vecka och alltid sett almanackan och vet hur hans rutiner fungerar då hans minne börjar svikta så blev hela situationen löjlig men samtidigt så väcktes en nyfikenhet. Varför var det så viktigt för min kusin att få "rätt"? Jag motsatte aldrig hennes påstående, endast påpekade att jag tyckte att datumet låg lite för nära dödsdatumet. Att "plantera bevis" för något som inte behövde bevisas, så kändes situationen inte riktigt frisk. Och varför? 


Hela tillvägagångssättet kontra hur de/hon egentligen fungerar gick inte ihop. Och där vaknade amatörpsykologen, amatöranalytikern till liv. Varför var det så viktigt att få rätt? Varför behövde hon konstruera s k bevis? Vad är det som får henne till dessa handlingar? Är det dålig självkänsla? Ett sjukligt behov till att ha "rätt"? Känner hon sig underlägsen mig av någon anledning? Kan det ha med mitt sätt att ifrågasätta? Många frågetecken att räta ut.


Det enormt klumpiga tillvägagångssättet i kombinaion med personens beteende gör att man sätter en dumstämpel på personen. Man orkar i långa loppet inte med dem som har ett enormt behov att hävda sig, som kräver att vara "centrum av uppmärksamhet". Och personligen så tycker jag att dessa som driver "sakfrågor utan motsättning" endast visar att de har inte så mycket att tillföra rent intellektuellt i livet eller i samtal.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av cumgranosalis - 9 december 2015 11:41

En kort förklaring till varför jag inte är feminist.   Jag anser att dagens feminism är bakåtsträvande, ologisk och är själv orsaken till sitt egna problem. Personligen är jag för jämlikhet och ser att en individ representera sin egna person INTE...

Av cumgranosalis - 20 augusti 2015 14:40

    Vikten av ansvar för sitt egna handlande. Det blir mer och mer påtagligt, effekten av curlinguppfostran. De små växer upp och klarar inte av att hantera vuxenlivet. De tar inte ansvar för sitt handlande och agerande. Det är både sorgligt men...

Av cumgranosalis - 14 juni 2015 14:17

Det här med partners ex och skitsnack är ju något som går hand i hand. Att vara den "nya" är nog ett litet slit i sig och det är något man rent generellt får förvänta sig. Det som gör det komiskt/löjligt är när exet förnekar att hon någonsin har sagt...

Av cumgranosalis - 2 juni 2015 13:00

Jag blir lite trött på dessa människor som hyllar egenskaper som inte finns hos somliga personer och de som utger sig för att besitta somliga egenskaper de totalt saknar i verkligheten. I dessa situationer så kan jag verkligen betvivla somligas menta...

Av cumgranosalis - 7 maj 2015 21:52

En demagog är en som predikar doktriner han vet är osanna, till folk han vet är idioter.   HL Mencken ...

Ovido - Quiz & Flashcards