Alla inlägg den 3 november 2014

Av cumgranosalis - 3 november 2014 14:30

Vanlig inledning som direkt stämplas som en inledning på ett rasistiskt uttalande eller påstående. Men, är det verkligen det? Om man väljer att lyssna på det som sägs i direkt följd av den meningen så bör, i min mening, det vara det som avgör om innehållet är rasistiskt. Många gånger när jag hör inledningen "Jag är inte rasist men...." så är det inte allt för sällan bara för att det som framförs handlar om t ex specifik nationalitet eller tro och oron för att framstå som en rasist tar över.


Rasist, rasism är laddade ord som ändå har urvattnats då de används i tid och otid. Ofta i helt fel kontext. Dess rätta innebörd har gått förlorad och används för att få tyst på någon, för att sätt stopp i en diskussion eller för att sänka någon. När förlorade vi greppet om ords rätta innebörd?


Mitt nya ovetenskapliga experiment ska bli att använda "Jag är inte rasist men......"  var gång jag ska tala om Sverige och svenskar i allmänhet.  


#rasism #rasist #Sverige #Svenskar

Ovido - Quiz & Flashcards